top of page

הורים וילדים ב"חופש הגדול". חופש למי? חופש ממה?


הורים וילדים ב"חופש הגדול". חופש למי, חופש ממה? "החופש לרדת מהפסים?" להורים? לילדים? "חופש " הוא תקופה לא פשוטה, ומעמיד כיום יותר מפעם, אתגרים רציניים בפני ההורים והילדים. כיצד הם מעבירים את הזמן הארוך והפנוי שלהם? כבר פחות יודעים לנהל זמן עצמי בימינו. אז מה עושים? ראשית בשינה, בהיפוך שעות היום והלילה, כהכרזה הנה זה הזמן שלנו לא תנהלו אותו. והלילות הופכים לפעילים על חשבון הימים, במצבים שאין ליווי בוגר, בתחושת העדר מסגרת, בשעמום וצורך ב ACTION, בהתגודדויות מזדמנות, ואז מתחילים הכוחות הקבוצתיים לפעול והיצרים להתפרץ. כמטפל, ומניסיוננו רב השנים במכון טבעון, אנו פוגשים בפניות מתרבות של הורים בדחיפות סביב "משברי חופש", כשברור שהחופש הגדול מהווה תקופה אתגרית יותר ויותר קשה, תקופה של פורקן, הסתכנויות ואף התפרקויות של ממש בקרב ילדים במיוחד בהתבגרות הצעירה והמתקדמת.

כל שנה מופיעות התנסויות חדשות, ב"התנהגויות של לילה" שאופייניות להתגודדויות חברתיות, (כאן לא בקפריסין): מלוות בשתייה, בהתנסות בסמים/ חומרים חדשים ובהן יחסי מין , בלתי נורמטיביים ואלימים. לא מעט מה"ילדים הטובים מבית טוב" מוצאים עצמם, כשהם בקבוצה הם מאבדים את שיקול הדעת והשיפוט העצמי- "שמופקד" בידי הקבוצה. לא מבדילים בין טוב לרע, בין מצחיק וכייפי לפוגעני, אלים, הרסני ואף בלתי חוקי. נפרצות נורמות, ונוצרות נורמות חדשות, שלאחר ההתנסות בהן, יש סיכוי רב לשחזורן, והקצנתן, כשהמניע העיקרי הדוחף הוא הצורך להיות "מקובל ושייך חברתית. להראות ולהיראות... להרגיש דרמה באוויר" ככל שתקצין ההתנהגות, תרבה הדרמה, יפרצו הגבולות, הקבוצה תעודד ותתלהב כשהסובבים, מריעים לשחקנים המרכזיים כי סוף סוף "יש דרמה" מלכדת בשעמום הלילה. והם, היוזמים, ממש נופלים בפח... עושים דברים שלא חלמו שיגיעו לעשותם, בלהט בגיבוי החברתי המעודד.. מרגישים מועצמים אבל בסוף נשארים לבדם עם הדבר הנורא שעשו וילך איתם לא מעט זמן בחייהם. כבר בזמן הקצר של החופש הנוכחי, יש פניות של הורים שנחשפו לדברים שלא האמינו שיתקלו בהם. דוגמא כואבת של ילדה בת כ- 13, שלא חזרה הביתה אחרי הבילוי הלילי (המותר ע"י הוריה), לא עונה לטלפון, ולאחר זמן, הם מקבלים טלפון מהוריה של חברה, שהיא נמצאת אצלם, "שפוכה לגמרי" אחרי לילה של הוללות, מלווה בשתייה עד לאובדן הכרה, בנים שהיו איתם והחלו ל"שחק במשחקים מיניים". חולצתה קרועה והיא אינה מסוגלת לתאר מה בדיוק היה... הביאו אותה עם חברתה מגן השעשועים בישוב, כשהן זרוקות וקרועות ולבושות חלקי. הוריה "סומכים עליה", "מאמינים בילדה", לא האמינו למראה עיניהם. מקרה נוסף של נערה בת למעלה מ16, ששכנעה את הוריה לעשות מסיבה בביתם, והוריה אפילו קנו משקאות, כיבוד, והשאירו לה את הבית. המסיבה נגמרה, בהשתכרויות, במגעים מיניים בחדר השינה, בגנבות בהרס של ממש בביתם המאוד מוקפד. ביתם מארגנת המסיבה, מצאה עצמה בגילופין, כבר מתחילת הערב, ואולי גם הושקתה בסם אונס, ישנה במיטת ההורים עם עוד בנים לא מוכרים. בקושי זוכרת מה קרה. מביתם נגנבו טלפונים כסף ורכוש. והם "בשוק ובתדהמה".

במקום אחר, תיארו הורים שילדיהם מכיתה ו', היו במרכז הישוב בערב, ולאחר זמן החלו לצעוד בחבורה בכביש הראשי צועקים, שתויים, לשרוף פחי זבל להנאתם, כשהם בורחים מהמשמר האזרחי/קהילתי, משחקים ב"מחבואים" עד שנתפסו, והובאו לביתם על ידי המשטרה.

אין מדובר בילדים "בעייתיים". "החופש להשתגע" "החופש לחרוג מהמסגרות ומהנורמות". ממש פריצת יצרים וגבולות וההורים בשלהם, עובדים קשה, יוצאים ל"חופש" בעצמם, ואינם מבינים את החשיבות של ההשגחה והנוכחות ההורית דווקא בתקופה הזו. בכל שיח טיפוסי הילדים אומרים "לכולם מותר... רק אתם לא מסכימים, הורים מרובעים" "כולם עושים ככה... וככה" (שותים/ מעשנים/ מנפצים שמשות/ צועקים בלילה ועוד).


הורים יקרים- עליכם להגן ולמנוע "ירידה מהפסים", למנוע שוטטות והיקלעות לסיטואציות מסוכנות ! כן זה כרוך גם בוויכוחים, בשאלות "איפה ולעם מי...", בלהיות מסוגלים לפעול ב"תקיפות אדיבה" (שור- ) בשילוב כוחות הוריים. אל תהיו תמימים, היום היא לא אותה תקופה כמו פעם! אינכם מבינים עד כמה חסרים הגבולות הטבעיים, עד כמה פרוצים היצרים ועד כמה כל ילד מוצא עצמו נפגש עם אלכוהול, סמים, מיניות מאולצת וסיכונים ממשיים. תהיו אקטיביים, תבנו תכנית, צאו יותר לבילויים/ טיולים, כוונו אותם למקומות חיוביים על חשבון השליליים. עדיף שיהיו בביתכם מאש יסתובבו ברחובות או השד יודע היכן. בהצלחה במוגנות ובהנאה בחופש

אריה טבעון- פסיכולוג קליני מטפל משפחתי מהפנט, מכון טבעון.


bottom of page